Tåg, igen

Jag åker ju en del tåg, till och från jobbet varje dag .. det blir 100 mil på spår i veckan.

Idag började dagen som vanligt, upp ur bingen, mot bussen och frukost på Café Hit & Dit. Det stod ett tåg på spår 1, 982 05:42 Eskilstuna – Uppsala .. då var klockan 06:10. En försening, inget ovanligt, köpte frukost, två smörgåsar och två kaffe. När jag var klar, runt 06:20 stod samma tåg fortfarande kvar .. vid den tiden brukar 984 06:42 rulla in, dock inte idag.

I PA-systemet ropades information om förseningar ut när jag satt mig på tåg 982, “fordon trasigt i Strängnäs, blockerar all trafik”. Jaha, väntan… strax efter 07:00 rullade vi efter uppgift att det trasiga tåget skulle bogseras. Stannade och väntan i Härad, till slut rullade det trasiga tåget förbi och vi kunde fortsätta mot Stockholm, just nu rullar jag ut från Nykvarn, runt 2 timmar sen.

@ekuriren på twitter, Eskilstuna-Kuriren, snappade upp mina irriterande tweets och jag uppdaterade dem om läget ombord på tåget, även andra resenärer rapporterade.

Det är tydligt att sträckan Arboga, Eskilstuna, Strängnäs – Stockholm är gravt underdimensionerad .. enkelspåret gör sträckan känslig för stopp som det idag, ett haveri lamslog trafiken söder om mälaren och västerut. Om man redan 1994 byggt dubbelspår mot Stockholm från Eskilstuna skulle detta problem inte existerat, men det gjordes inte på grund av dumsnåla beslut — som vi betalar än i dag, i form av förseningar, tågmöten och blod, svett och tårar. Frustration.

(här dog laptopen och gick ned i sleep-mode)

Landade till slut på centralen, 09:15 med ett tåg som var totalt mer än 2:45 sent. Se senatåg.se för mer information.

5 thoughts on “Tåg, igen

  1. Förvisso är det trist att det är enkelspår på sträckan men det var knappast dumsnålhet som är skälet. Opinionen var massivt mot att bygga banan överhuvudtaget, att sedan samma opinion efter några månader började gnälla om att dubbelspår inte fanns….. ja det säger mest om opinioners korta minne.

    MVH PeO.

    PS. Vi åker tydligen samma tåg. DS.

    1. Hade man tänkt lite framåt när banan byggdes (den nya sträckningen), så hade det varit smart att ta med ett extra spår. Nu när kommunen vill framhäva sig som “Logistiskt centrum” med kombiterminaler och spårnära industriområden .. så är det konstigt att man inte drivit frågan, man beviljar inte ens ansökningar om industrispår som skulle kunna minska tung trafik i och runt stan. Nu är jag inte så våldsamt insatt i lokalpolitiken, men borde man inte kämpa för bättre förutsättningar för pendlare som för lokala industrier och logistik center?

      Samma tåg, 06:42/07:00/07:20 till Stockholm och 17:25/17:51 hemåt.. finns även på twitter som @cisene

  2. Ta ett samtal med Alf Engnefors och/eller Jan-Erik Andersson om hur det var att genomdriva bygget av banan, det sågs som idioti att bygga den över huvud taget. Det fanns ju en så fin järnväg som stanade i Ärla med flera platser…

    Det mesta som skett vad gäller logistikcentrum, högskola, resecentrum, sörmlandsbanan och så vidare har bekämpats med näbbar och klor av en högljudd opinion.

    Jag, de som genomdrev bygget och några till hade gärna byggt dubbelspår från början men skall du kritisera någon för att det inte är gjort skall du knappast rikta kritiken mot de som drev igenom att något byggdes. Rikta det mot en hel del av de som idag skriker om hur dumt det var att inte bygga det på en gång.

    PeO

    1. Jag bodde i Ärla när det fortfarande gick tåg genom samhället, det tillförde lite liv och rörelse i centrum.

      Jag påstår inte att det gjorde varken rätt eller fel då, det jag är irriterad på är att man haft sedan 1997 på sig att rätta upp saker och ting.

      Nåja, Stockholm Södra är ju annars ett bra exempel på saker som borde rättats till under tiden, de har haft nästan 140 år på sig…

  3. Samma problem med getingmidjan, nej är alltid mer hängivet än ja….. jag blir mest irriterad på att vissa alltid kritiserar saker, först att de görs och när de är gjorda att de inte gjorts mer omfattande.

    Fast då får de ju alltid rätt är nog deras melodi.

    Har rest med Malmö Aviation fram och tillbaka till Malmö idag, längtar till mitt tåg…. varmt, rymligt och dessutom inte en massa tramsiga regler som gör att en entimmes resa tar längre tid än att ta tåget till Malmö.

    😉

    PS. Det blir mycket problem med tågen framöver, jag jobbar i Berlin och Hannover mest hela tiden de närmaste veckorna. Varje gång jag inte åker med tågen går det illa, så länge jag är med brukar de gå riktigt bra.

Comments are closed.