Länstrafiken klåpar stort

Länstrafiken har riktigt strul här i Eskilstuna, biljettmaskinerna är ur funktion sedan någon vecka. I morse fick jag veta varför — en server i Örebro (hos Länstrafiken) kan inte ta emot data när man tankar av biljettmaskinerna, får inte biljettmaskinerna kvittens från servern i Örebro så töms inte biljettmaskinerna, de blir fulla och oanvändbara.

Dessutom har de strul med GPS-systemet som sköter skyltningen av bussarna, ibland tappar de signal helt och hållet och texten “EJ I TRAFIK” (då även med små hand-skrivna skyltar som visar vart bussen går) pryder skylten. GPS-systemet Länstrafiken använder styrs från Danmark, det har krånglat länge och det styr även klockorna som syns på skyltarna inne i bussarna. De stängde av de flesta klockorna på skyltarna för något år sedan då resenärer klagade på att de stod still eller visade helt fel tid.

Biljettmaskinerna verkar även vara väldigt känsliga för slitage, de skall ju hala upp och ner kort för avläsning och det är en massa finmekanik inblandat.

Det som förvånar mig mest är att de inte bytt ut systemet mot något som håller, var och varannan dag är biljettmaskinerna trasiga eller i alla fall ur funktion.

I Uppsala används ett system med (vad jag uppfattar det som) RFID-kort, man kan hålla det i handen eller ha det i plånboken när man väljer hur många zoner man önskar resa, på en stor panel med 6 stycken stora “knappar”, håll emot och tryck, så registreras resan och även på kortet, klart och betalt. Smidigt och inte så mycket mekanik som kan gå sönder.

I Eskilstuna används små “sladdriga” (om jag får använda lite utrikiska, “flimsy” var ordet jag tänkte på) kort med någon form av magnet-remsa.

One thought on “Länstrafiken klåpar stort

  1. Pipkorten som UL har är alldeles utmärkta. Om de börjar bli trasiga får man dessutom ett nytt utan besvär. För resor utanför stadstrafiken används dock ett tunt pappkort som dras av chauffören. Men idén med pipkort borde finnas i fler städer tycker jag. Annars är jag speciellt förtjust i det franska systemet som är mer eller mindre som det man har på spårvagnarna. Kollektivtrafiken var i och för sig sjukt mycket billigare i Frankrike också så de hade nog råd med lite svinn av att folk tjuvåkte.

Comments are closed.