Reklam på nätet

Jag läste Teflonminne: Reklamfascisternas himmelrike och känner igen några av resonemangen. Jag har tidigare arbetat med web på ett lokalt tidningshus och där finns/fanns en övertro på banners och annonser på nätet. Hela tiden drivs kraven upp, formaten skall bli större och anpassas till “stora kunder” (egentligen annonsörer) och det skall animeras, blinka så man nästan får epilepsianfall, rikskampanjer måste fungera med tidningarnas layout för att man skall kunna vara med i de stora annonspaketen.

Samtidigt har man förlorat fokus, i stället för att satsa på läsbarhet och tillgänglighet så har man valt att fokusera på stora blaffiga annonser som skall stjäla uppmärksamhet, man tar helt enkelt och offrar lite av värdet på sitt content till förmån för någon fet annonsör.

Att folk har tröttnat på banners och animerade flash blaffor har jag full förståelse för, själv har jag blockerat banners sen jag fick veta att det var möjligt någon gång i slutet av nittiotalet. Då använde jag WebWasher, som kunde filtrera på banners höjd och bredd (något jag för övrigt saknar i Adblock Plus), nu på senare år använder jag som sagt Adblock Plus och lägger upp egna blockeringsregler. De banners jag generellt alltid tillåter är Googles.